گلچینی از برترین مقالات

اگر به دنبال برترین مقالات مجلات فارسی و ترجمه برترین های مجلات خارجی در موضوعات متنوع هستید، لحظاتی درنگ کنید، کلاژمگ برای شماست

گلچینی از برترین مقالات

اگر به دنبال برترین مقالات مجلات فارسی و ترجمه برترین های مجلات خارجی در موضوعات متنوع هستید، لحظاتی درنگ کنید، کلاژمگ برای شماست

گلچینی از برترین مقالات

کلاژمگ وبسایتی جهت جمع آوری، دسته بندی و آرشیو پربازدید ترین و برترین مقالات مجلات است. اگر دوست دارید در اندک زمان فهرستی از بهترین های ایران و جهان را داشته باشید، کلاژمگ را دنبال کنید.

طبقه بندی موضوعی

۱۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

وقتی فهمیدیم جناب چرچیل نگران تنهایی ما در کهکشان بوده



خواننده احیاناً وینستون چرچیل را بیشتر از آن جهت که او نخست‌وزیر انگلستان در دوران جنگ جهانی دوم بوده‌است، به جا می‌آورد. لیکن، حتی اگر هم خیال کند که چرچیل نام دیگر چگوارا یا اسم واقعی نیچه است و روی هم رفته هرسه‌تایشان آدم‌های خوبی بوده‌اند هم، چندان چیزی –به غیر از اطلاعات عمومی در حد یک آدم روشنفکر و ترجیحاً بافرهنگ- از دست نداده؛ یا مثلاً دانستن آنکه چرچیل یکی از تأثیرگذارترین سیاستمداران قرن بیستم و هم‌البته تاریخ‌نگار بابصیرت و سخنرانی از نوع مرغوبش بوده، چندان روی زندگی آدم تأثیری ندارد.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۲۲:۲۸
collag mag

ارتش اشباح؛ نیروهای ویژه ای که سربازان آلمانی را فریب می دادند



در طول تاریخ، فریب و در دام انداختن دشمن از استراتژی های موثر در جنگ ها به شمار می رفتند. نیروهای متفقین نیز در طول جنگ جهانی دوم روش های مختلفی را برای به گول زدن، گیج کردن و ترساندن ارتش آلمان به کار می گرفتند از فرود آدمک های چترباز و پرتاب ورقه های حلبی گرفته تا شایعه ی ساختگی مرگ سرگرد ویلیام مارتین و استتار کامل هواپیماهای جنگی. یکی از تاکتیک های فریبی که توسط نیروهای متفقین در طول جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد «ارتش ارواح» (Ghost Army) نام داشت که تا چند سال پیش عموم اطلاعات زیادی در مورد آن ها نداشتند.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۶ ، ۰۱:۰۱
collag mag

شیگرو میاموتو؛ خالق قارچ‌خور، استاد طراحی بازی



«شیگرو میاموتو» (به ژاپنی میاموتو شیگرو) در شانزدهم نوامبر ۱۹۵۲ در روستای «سونوبی» در نزدیکی «کیوتو» پایتخت قدیمی ژاپن به دنیا آمد. پدرش مدرس زبان انگلیسی بود. در همان اوان کودکی به جهان پیرامون توجه نشان می‌داد و در طبیعت کندوکاو می‌کرد. در یکی از این گشت‌وگذارها غاری پیدا می‌کند. خودش می‌گوید این طبیعت‌گردی‌ها الهام‌بخش ساخت بازی‌های چون «افسانه‌ی زلدا» (The Legend of Zelda) شد.

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۶ ، ۲۲:۲۴
collag mag

بزرگراه مرگ؛ جاده ای که به گورستان هزاران سرباز عراقی تبدیل شد



سال پیش یکی از بزرگترین کشتارهای جنگی تاریخ در عراق و در بزرگراهی به نام بزرگراه شماره ی ۸۰ (Highway 80) در سی کیلومتری غرب شهر کویت (پایتخت کشور کویت) رخ داد. در شب ۲۷ فوریه ی سال ۱۹۹۱ هزاران سرباز و غیر نظامی عراقی بعد از آن که آتش بس اعلام شد در حال عقب نشینی از کویت اشغالی به سمت بغداد بودند که  به دستور جرج بوش پدر، رییس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، قتل عام شدند.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۶ ، ۲۰:۲۸
collag mag

قبرستان جنگنده های آمریکایی؛ هواپیماهای نظامی ایالات متحده پس از فرسوده شدن چه سرنوشتی پیدا می کنند؟



تجهیزات نظامی از اهمیت زیادی برای کشورها برخوردار هستند. با توجه به راهبردی بودن این موضوع، سرمایه گذاری زیادی در این بخش انجام می گیرد و مبالغ هنگفتی برای ساخت ابزارهای نظامی در نظر گرفته می شود. پیشرفت علم و فناوری باعث شده است که کشورها خودشان را در زمینه جنگ نیز به روز کنند. به همین دلیل، هر سرزمین تلاش می کند جنگ افزارهای خود را توسعه دهد و آن ها را مطابق فناوری موجود بسازد.

این موضوع باعث می شود که ابزارهای قدیمی کم کم از رده خارج شوند و دیگر کاربردی نداشته باشند. حال سوال اینجاست که بعد از فرسوده شدن جنگ افزار ها، چه بلایی بر سر آن ها می آید؟ تجهیزات نظامی نیز مانند ماشین ها برای خوشان گورستان دارند. آن ها پس از آن که از رده خارج می گردند، به این مکان ها منتقل شده و برای همیشه آن جا می مانند.

ما در این مقابه قصد داریم یکی از گورستان های نظامی کشور آمریکا را به شما نشان دهیم. تصاویر و توضیحات زیر، اطلاعات کاملی در این رابطه به شما می دهند. از شما دعوت می کنیم به تماشای عکس ها بنشینید و توضیحات را بخوانید.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ فروردين ۹۶ ، ۰۲:۴۴
collag mag

۱۰ واقعیت تکان دهنده در مورد نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی



منابع تاریخی ادعا می کنند که در سال ۱۹۱۵ بیش از ۱٫۵ میلیون نفر از جمعیت دو میلیون نفری ارامنه ی ساکن قلمرو امپراطوری عثمانی در نتیجه ی سیاست های بی رحمانه ی سلاطین عثمانی جان خود را از دست دادند که اکنون به «نسل کشی ارامنه» از آن یاد می شود. سیاست های دقیق و وسواسانه ی دولت عثمانی در سرپوش گذاشتن بر این رخداد ناگوار و حجم وسیع این وحشیگری سیستماتیک باعث شده است که هیچ گاه تعداد دقیق قربانیان مشخص نشودد و آمار قربانیان در منابع تاریخی مختلف اختلافات فاحشی داشته باشند.

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۹۶ ، ۰۳:۱۶
collag mag

ده قاتل | ده بازی‌ که دست‌شان به خون آلوده است



امروزه با پیشرفت‌های ثانیه‌ای علم رایانه، چه در بخش نرم‌افزاری و چه در بخش سخت‌افزاری، شاهد پیشرفت چشمگیر بازی‌های ویدیویی هستیم. پیشرفتی که باعث شده است هرچه بیشتر و بیشتر، مخاطبان جذب بازی‌های ویدیویی بشوند. در این میان، نگاه حرفه‌ای شرکت‌ها به صنعت بازی‌سازی که چهارمین صنعت پر درآمد دنیا محسوب می‌شود، باعث شده است تا بازی‌های ویدیویی از نظر محتوا و داستان روز به روز غنی‌تر و سرشارتر شوند؛ چنانچه بازی‌هایی چون «آنچارتد ۴» و «آخرین ما» دو نمونه‌ی بارز یک بازی با داستان فکر شده هستند؛ اما موضوع مورد بحث ما در این مقاله «ده قاتل | ده بازی‌ که دست‌شان به خون آلوده است» می‌باشد!


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۹۶ ، ۲۰:۴۴
collag mag

با ۱۰ آدمکش حرفه ای و قهار دوران جنگ سرد آشنا شوید



دوران جنگ سرد در واقع آن طور که نام آن القا می کند نیز سرد نبود و تمامی بازیگران اصلی این دوران پرتنش از گروه های جاسوسی و آدمکشی خاصی حمایت می کردند. در این دوره آدمکش های بسیاری استعداد خود در قتل اهداف سیاسی را بیش از هر دوره دیگری از تاریخ به نمایش گذاشتند. با وجود چنین آدمکش های حرفه ای هیچ کسی در هیچ نقطه ای از جهان نمی توانست خود را در امنیت کامل دانسته و هر لحظه امکان داشت شخصی به دلایل سیاسی یا تمایلات حزبی خاص یا به هر دلیل دیگری در گوشه ای از این جهان پهناور قربانی این افراد شود.

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۶ ، ۰۰:۴۰
collag mag

[اینفوگرافیک] چرا در آینده باید به سراغ معدن‌کاری روی سیارک‌ها برویم؟



هیچ می‌دانستید بسیاری از معادن زمین درحال کاهش هستند و ممکن است در چند دهه‌ی آینده امکان استخراج اقتصادی از آن‌ها وجود نداشته باشد؟ هرچند که روی زمین وضعیت به این سو پیش می‌رود، ولی منظومه‌ی شمسی ما پر است از سیارک‌های سرگردان نزدیک که مواد معدنی کم‌یاب را در خود جای داده‌اند. سیارک‌هایی که ممکن است روزی بتوانیم در آن‌ها معدن‌کاری کنیم.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۶ ، ۰۰:۳۵
collag mag

آیا ما در عصر طلایی رشد علم و فناوری هستیم؟



احتمالا بیشتر ما فکر می‌کنیم که در عصر طلایی پیشرفت علم و فناوری هستیم. به خصوص زمانی که به گجت‌های هوشمند، کامپیوترها و شبکه‌ی جهانی ارتباطات نگاه می‌کنیم، حسابی شگفت زده و البته به خود غره می‌شویم. تصور اینکه اکنون در اوج پیشرفت علم و فناوری هستیم به چنان پارادایم غالبی تبدیل شده که کسی جرئت ندارد آن را به چالش بکشد. ولی اگر کمی بیشتر تاریخ را مطالعه کنیم، ممکن است در تصور ما شک و تردید ایجاد شود. اینکه شاید آن‌قدرها هم که تصور می‌کنیم، پیشرفت علم و فناوری در زمانه‌ی ما سریع نیست. در این مقاله می‌خواهیم با شما درباره‌ی دورانی جالب صحبت کنیم. عصری واقعا طلایی در پیشرفت علم و فناوری که حدود ۴۰ سال پیش متوقف شد.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۶ ، ۰۰:۲۲
collag mag